فرزند مهدویفرزند مهدوی، تا این لحظه: 10 سال و 11 ماه و 23 روز سن داره

فرزند مهدوی

بازی انگشتی لی لی لی لی حوضک

1393/2/8 11:05
نویسنده : فرزند مهدوی
5,801 بازدید
اشتراک گذاری

لی لی، لی لی ، حوضک

گنجشکه اومد آب بخوره

افتاد تو حوضک

این، دوید و درش کرد

این، ماچی بر سرش کرد

این، نازی بر پرش کرد

این کله گنده  اومد

گفتش: بده ببینم

تا که دادن ببینه

گنجشکه پرید لاچینه

لی لی لی لی حوضک

توضیح بازی در ادامه مطلب

در این بازی مادر یا بزرگ‎تر دیگری دست کودک را در دست می‎گیرد ، با انگشت دست دیگر کف دست کودک را قلقلک می دهد و می گوید :

“ لی لی حوضک ، جوجو اومد آب‎بخوره‎ افتاد تو حوضک . ” انگشت کوچک را جمع می‎کند:“ این درش آورد .” انگشت دوم را جمع می‎کند : “ این شستش ” انگشت سوم را جمع می‎کند: “ این پختش.” ” کی خوردش ؟ ” انگشت شصت را می‎گیرد و حرکت می دهد : “ منِ منِ کله گنده ”

این بازی با انواع شعرگونه های دیگر نیز اجرا می شود .

با گرفتن انگشت کوچک :“ این‎گفت : بریم دزدی. این گفت چی چی بدزدیم؟ این گفت تشت طلای پادشاه رو . این گفت : جواب خدا رو کی می ده؟ ” با تکان تکان دادن انگشت شصت : این گفت :“ منِ منِ کله گنده !”

یا شعر جدید آن : “ این کوچول موچوله ، این داداشِ (خواهرِ ) کوچوله ، این بابایِ کوچوله ، این مامانِ کوچوله، دوستشون داری؟ بله ، بله ، یک دنیا .”

این بازی علاوه بر آشنایی با ریتم و قافیه و وزن ، علاوه بر رابطة عاطفی با کودک و علاوه بر تحریک حس لامسة کودک ، بیان نکته‎های اجتماعی و آموزش ریاضی را نیز برای کودک آغاز می‎کند .کودک برای اینکه شمارش را بیاموزد مانند اجداد خود از انگشتانش استفاده می‎کند . کودک برای یادگیری این امر ابتدا باید بیاموزد که انگشتان را به نوبت و با عدد مناسب آن مشخص کند . مدت‎ها طول می‎کشد تا کودک این ترتیب و این تطبیق را فرا گیرد و چه چیز زیباتر و پر انگیزه تر از یک کلام آهنگین دوست داشتنی او را به این کار تر غیب می کند؟ 

منبع نوشته بچه های دیروز/بچه های پریروز

پسندها (1)

نظرات (1)

سورنا
9 اردیبهشت 93 9:40
سلام لینک شما در وبلاگ بچه های دیروز/بچه های پریروز درج شد
فرزند مهدوی
پاسخ
سلام متشکر