فرزند مهدویفرزند مهدوی، تا این لحظه: 11 سال و 6 روز سن داره

فرزند مهدوی

نام نیک

1392/2/25 11:57
نویسنده : فرزند مهدوی
3,456 بازدید
اشتراک گذاری

همه ی ما می  دونیم که انتخاب اسم مناسب برای فرزندانمون از جمله وظایف ما  و حق اون هاست،


در این بین افرادی هستند که از بین همه ی نام های نیک نام اهل بیت (علیهم السلام) و یا نام زیبای قرآنی رو بر می گزینند،

این پست مخصوص همین افراد هست تا بگن چرا از این نام ها برای فرزندانشون استفاده کردند،

 

تا راهنمای خوبی باشه برای پدر و مادر هایی که در صدد انتخاب نام نیک هستند.

نظرات شما همین جا در ادامه ی مطلب قرار خواهد گرفت.

امیدوارم شما هم سهمی در این گلچین داشته باشید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (62)

مامان زهرا
25 اردیبهشت 92 15:58
سلام به شما و تشکر بابت کار زیباتون امیدوارم موفق باشید

ما نام ایلیا رو به این دلیل انتخاب کردیم
نام همسر من علی نام پدر همسر م علی اکبر و نام پدر همسرم جان علی هست
و ما چون دوست نداشتیم قطع کننده نام علی باشیم و این زنجیره رو پاره نکرده باشیم نام ایلیا رو برگزیدیم که به زبان عبری به معنای علی است و نام حضرت خضر پیامبر و معنای خدای خدایان است به همین دلیل این نام راپسندیدیم
و امیدواریم در سایه حضرت حق و یکی از مریدان حضرت علی باشد ان شا ا..

سلام ان شالله
انسیه
25 اردیبهشت 92 15:59
عزیزم من اسم امیرحسین روخیلی دوست داشتم ولی چون خودامام حسین گفتن من هرچه تعدادفرزندپسربیارم اسمش روعلی میگذارم منم این اسموانتخاب کردم

بارک الله
سوری مامان زهره
25 اردیبهشت 92 16:20
سلام من دوست داشتم که اسم دخترم از القاب حضرت زهرا(س) باشه و در عین حال تو اقوام تکراری نباشه، معنیش هم برام مهم بود،
زهره یعنی درخشنده و فروزان!
پیامبر(ص) تو یک بیان اهل بیت (ع)رو که به ستاره های آسمان تشبیه می کنند، در نهایت می فرمایند: فاطمه(س) زهره ی اهل بیت است.
از خداوند می خواهم که دخترم در همه ی عرصه های زندگی زهره باشد و مایه افتخار زهرا(س).

سلام ان شالله
مامان سبحان جون
25 اردیبهشت 92 16:39
سلام
نام سبحان برای فرزندم انتخاب کردم تا همیشه مثل اسمش پاک و منزه باشه و تسبیح کننده خداوند باشه
و امیدوارم خداوند سبحان مراقب سبحان کوچولوی من باشه

سلام ان شالله
الهام مامان علیرضا
25 اردیبهشت 92 17:08
سلام
به علت ارادتی که به امام رضا داشتم اسم پسرم رو علیرضا انتخاب کردم.

سلام امام رضا(ع) نگهدارش!
مامان عبدالرحمن واویس
25 اردیبهشت 92 17:51
اسم پسرم روگذاشتم عبدالرحمن چون یکی اززیباترین اسمهای خداست(بنده بخشنده)
واسم پسردیگه ام اویس که یکی از یاران (اویس قرنی)پیامبراکرم که احترام زیادی به مادرش میگذاشت وبه معنی گرگ کوچک هستش
امیدوارم شایسته این اسمها باشن

ان شالله
علامه کوچولو
25 اردیبهشت 92 19:11
سلام
محمدباقر انتخاب من و ما و خانواده نبود !!!
دوسال از زندگیم میگذشت و من به دلایلی قادر به استشمام عطر خوش فرزند نبودم یعنی بچه دار نمیشدم یه شب خواب دیدم باردارم و فرزند پسری به دنیا اوردم که پرستار بعد ازینکه بچه رو بغلم داد گفت اسمش رو محمدباقر بذار(من توو خواب دیدم که سزارین شدم و بعد عمل کاملا سرحال بودم و این اتفاق بعدها توو واقعیت رخ داد) صبح که از خواب بیدار شدم بدون اینکه قبلا اطلاع داشته باشم از طریق تلویزیون متوجه شدم روز میلاد امام محمدباقره......
4-5 ماه بعد قسمت شد شب شهادت امام محمدباقر قم باشم توو حرم حضرت معصومه نذر کردم اگه بچه داربشم و فرزندم پسر باشه اسمش رو محمدباقر میذارم و دقیقا یه ماه نشده بود که من مادر شدم
و الان اینقدر از اسمش و حتی صدازدنش خوشم میاد که حد نداره
برا اطلاع بیشتر میتونین به پست چرا محمدباقر مراجعه کنید

سلام، چه رویای قشنگی،ان شالله پیرو حقیقی حضرتش باشه
مامانه ملیکا
25 اردیبهشت 92 19:29
سلام دوست عزیز
پست خوبی گذاشتید
اسم دخترم رو ملیکا گذاشتم چون ارادت خاصی به حضرت مهدی (عج) دارم واسه همین نام مادر ایشان رو گذاشتم امیدوارم شایسته ی نامش باشد و اینده ی درخشانی داشته باشد . ملیکا یعنی ملک . پادشاه . ملکه

سلام، ان شالله
نسرین خاله اسما
25 اردیبهشت 92 19:49
سلام به شما و تشکر برای همچین پست خوبی که گذاشتین
اسم اسما رو مامان و بابای اسماقبل اینکه اسما به دنیا بیاد تصمیم گرفتن و قران رو باز کردن و اولین صفحه ی که اومده بود اسم اسما رو نوشته بود وبا توجه به اینکه اسم اسما از بهترین نام ها محسوب میشه و...
وبالاخره تصمیم گرفتیم که واسه دخمل نازمون نیکو ترین نام رو یعنی اسما بزاریم

سلام، بسیار عالی،خدا حقظش کنه
بابای محمدمهدی
25 اردیبهشت 92 19:50
سلام.من اسم پسرمو گذاشتم محمدمهدی چون روز نیمه شعبان به دنیا اومد!الان وقتی اسمشو صدا میکنم لذت میبرم

سلام خدا حفظش کنه
پرپرواز
25 اردیبهشت 92 22:34
سلامممممممممم
من اسم دختر گلم را گزاشتم فاطمه زهرا واقعا هر وقت صداش میزنم یاد حضرت می افتم. شده گاهی میخوام به خاطر اشتباهی دعواش کنم اما به خاطر اسمش کوتاه میام. وقتی فکر میکنم توی اون دنیا افراد به نام هاشون صدا زده میشند خدارا شکر میکنم که همنام خانم حضرت زهراست.اسم به بچه شخصیت میده و خیلی در روش و کردار و عزت نفسش موثره.

سلام، بله همینطوره
بابای یسری جان
25 اردیبهشت 92 22:44
سلام

کارتان قشنگ است و از دعوت شما متشکرم

ما ( من وهمسرم ) اسم دخترمان را گذاشتیم یسری - yasra - به معنای آسانی پس از هر سختی وگشایش و راحتی در پس هر بسته شدنی .

و زمانی که با بصورت (یسری ) نوشته می شود معنای دختر خوش قدم را نیز به خود می گیرد که ( یسرا ) معنای دوم را ندارد .

معنا و ریتمیک بودن اسم و همچنین کمیاب بودن آن ما را بیشتر وسوسه می کرد که الحمدالله اکنون هر دو نفرمان راضی هستیم .

امیدواریم دخترمان در بزرگسالی از اسمش رضایت داشته باشد .

سلام متشکرم ان شالله


مامان تسنيم سادات
25 اردیبهشت 92 22:49
تسنيم نام يك چشمه در بهشت است . نام اين چشمه در قرآن آمده است . چشمه اى كه مخصوص مقربين درگاه الهى ست . چشمه حضرت زهراى اطهر (س) در بهشت برين خدا
تسنيم چشمه بهشتى من در اين دنياست
كاش در آن دنيا نيز از چشمه تسنيم قسمتمان گردد
اللهم ارزقنى

ان شالله
جوهر
26 اردیبهشت 92 7:27
سلام دوست عزیز یه سوال از مامان ملیکا به نظرتون اگر اسم ملیکا برازنده مادر امام زمان بود، چرا امام هادی، اس ایشون را به نرجس تغییر دادند؟! یا به نظرم یک جور توجیه است که بجای علی بگذاریم ایلیا، هر چند عبری نام علی است، ولی استعمال نشده... مثلا شبر وشبیر هم عبری حسن و حسین هستند، ولی پیامبر می گذارند حسن و حسین... اسم فقط معنایش موضوعیت ندارد،‌بلکه خود لفظ هم مهم است. کاش در انتخاب اسم فرزندانمان بیشتر دقت کنیم... ملتمس دعا
الهام مامان امیر علی و امیر حسین
26 اردیبهشت 92 8:04
متشکرم که من رو به این وبلاگ دعوت کردید. من سالهای زیادیاز نعمت داشتن فرزند محروم بودم. شانس به ما رو کرد و بدون هیچ اراده قبلی به عتبات عالیات مشرف شدیم (در یک قرعه کشی) اونجا از حضرت علی خواستم یک بچه سالم و صالح به من بده اگر پسر بود اسمش رو می زارم حسین اگر دختر بود اسمش رو می زام حسنا. توی حرم امام حسین هم همین رو خواستم. می خواستم که بچه سالم و صالح باشه. نگو همسر هم همین دعا رو کرده و گفته که اسمش رو می زاره علی. دقیقا سه ماه بعد به لطف خدا من باردار شدم. خوشحالی زایدالوصفی بود. موقعی که سونوگرافی رفتم وقتی که گفت بچه ها دوقلو هستند شوکه شدم. خواستم که صدا قلبشون رو بشنوم. صدای قلبشون مثل صدای پای اسب بود و من مطمئنم بودم که دو تاشون پسر هستند. قرار بود که اسمشون رو حسن و حسین بزاریم. اما همسر گفت که باید حتما یکیشون علی باشه. تصمیم بر محمد علی و محمد حسین شد. اما بخاطر تلفظ اسم محمد به زبان عامیانه ما، اسم های امیر علی و امیر حسین رو انتخاب کردیم. جالب اینجاست که لاله گوش راست امیر حسین مثل گوش دخترها بصورت مادر زادی سوراخ است و من این را نشانه ای از معجزه امام حسین می دانم. امیدوارم فرزندانی صالح و معتقد را بتوانم پرورش نمایم. آمین

به به چه سعادتی!
محبوبه
26 اردیبهشت 92 10:07
آفرین جوهر حرف خیلی خوبی زد و کاملا باهاش موافقم.. مثلا یکی از اقوام گذاشته "شَنتیا" گرچه شاید اسم قشنگی باشه ولی توجیحشون برا انتخاب این اسم اصلا قابل قبول نبود، چون میگفتند شنتیا در یهود یعنی علی.. و افتخار میکردند ک اسم نیکو انتخاب کردند درصورتی ک مگر شما یهودی هستید ک این اسم را انتخاب کردید؟!!!! اینها همه مغلطه و ی جور راضی نگه داشتن خود است، علی ایحال پدر و مادر در انتخاب اسم فرزندان خود مختار هستند و طبیعی ست هر اسمی ک میپسندند انتخاب کنند ولی اینگونه توجیح کردن شایسته نیست..
مامان محمدحسین
26 اردیبهشت 92 12:15
با سلام.
با همسرم نذر کرده بودیم که اگه فرزندمون پسر شد اسمش رو حسین بذاریم. اما از اونجایی که تو احادیث زیادی تاکید بر اسم محمد شده و نام پدر خودم نیز حسینه اسم پسرمون رو محمدحسین گذاشتیم و خدا رو شکر احساس لذت میبرم از این اسم و هر وقت کسی میگیه چرا این اسم ؟ میگم برای اینکه فردای قیامت جلوی پسرم و ائمه سرافکنده نباشم.

سلام خدا بهترین خیر رو نصیبتون کنه!
mamane Ali
26 اردیبهشت 92 12:31
ممنون از بحث جالبتون

ما اسم "علی" رو برای پسرم انتخاب کردیم چون اولا با تمام وجود عاشق امام علی هستم و همون موقع که این اسم رو روی پسرم گذاشتم از امام علی خواستم که نگهدارش باشه ...دوما به نظرم زیباترین اسم پسرانه ی دنیا "علی" هستش و علاوه بر لفظ قشنگش ، معنای قشنگ و باشکوهی داره.. بلندمرتبه..والامقام.. برترین !

واقعا خداروشکر که لیاقت داشتیم همچین اسمی رو پسرمون بزاریم.

بسیار عالی، علی (ع) نگهدارش!

مامان زهره
26 اردیبهشت 92 14:25
سلام مرسی از اینکه این کارو کردید. پسر من سید حسام الدینه . اول قرار بود عماد باشه ولی شب شهادت حضرت زهرا به دنیا اومد و با توجه به اسمش که شمشیر بران دین می شه ما تصمیم گرفتیم که حسام الدین را بذاریم . امیدوارم در طول زندگیش هم برای دین و مذهبش تلاش کنه



سلام ان شالله
ماناز
26 اردیبهشت 92 16:33
سلام دوست عزیز .دختر من در شب قدر به دنیا امد با وجودی که طبق سونوگرافی قرار بود هفته بعد ان به دنیا بیاید اما خوشبختانه من شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان درد هایم شروع شد ودخترم همان موقع دنیا امد برای همین نامش را فاطمه گذاشتیم البته چون من اسمهای "محیا ومهدیه"را خیلی دوست دارم برای همین همسرم روزی که خواست شناسنامه اش را بگیرد به خاطر علاقه من به این اسمها پسوند محیا را هم به ان اضافه کرد ودر نهایت نامش شد:فاطمه محیا
ولی من هر وقت نام محیا را میشنوم به یاد زیارت عاشورا می افتم "اللهم اجعل محیای محیاو...واین خیلی حس خوشایندی برایم است.امیدوارم دخترم با فرهنگ عاشورایی روح وجسمش عجین شود.

سلام ان شالله
✿♡✿ مامان و بابای محمدپارسا ✿♡✿
26 اردیبهشت 92 16:36
با عرض سلام و تشکر بابت بحث زیباتون
همسرم خیلی دوست داشت که پسرمون اسمش پارسا باشه و خوب معنی خیلی زیبایی داشت ( به معنی با تقوا) اگر به وبلاگ محمد پارسا سر بزنید نوشتم که تا 7.5 ماهگی ما فکر میکردیم کوچولومون دختره تا اینکه شب قبل از رفتن به سونو من خواب دیدم که توی 1 باغی هستم و 2 شخص نورانی به من نوزادی را دادند وقتی که بچه را نگاه کردم دیدم پسره و اعتراض کردم که این بچه من نیست و بچه من دختر هست آنها لبخندی زدند و گفتند فرزندت پسر است و اسمش را محمد بگذار.
فردا هم خوابم تعبیر شد و سونو گرافی گفت که بچه پسره
البته من دوست داشتم فقط اسم محمد را بگذارم ولی به علت اینکه در فامیل اسم محمد زیاد بود قرار بر محمد پارسا شد .یعنی هم ستایش شده و هم با تقوا
انشااله پیرو اهل بیت و در زمره آنها باشد به خصوص پیامبر (ص)


سلام،چه سعادتی، ان شالله
دخمـــلی شکلکــــــــــــ
26 اردیبهشت 92 17:11
من شب 21 رمضان فهمیدم 1 ماهه باردارم همون شب چنین روایتی رو تو مسجد جامع شنیدم... روایت شده در زمان حضرت علی معایه دستور داد کسی نباید اسم فرزندش رو علی بزاره... برا همین امام حسین میگفت هر چه فرزند داشته باشم باید به علی خطابشون کنم... منم به حرمت اون شب به دلم افتاد اگه پسر بود علی بزاریم و اگه دختر بود تو متن دعای جوشن دلنشین ترین ندای خدا رو بزاریم... و خدا خودش بهم یه دختر عطا کرد که دلنشین ترین همدم روزگارم شد یا انیس النفوس............ یا انیس من لا انیس له... یا انیس القلوب... انیـــس بیشتر از 10 بار توی دعای جوشن و دعاهای مختلف برای ندا دادن خداوند اومده... انسیه هم در زبان عربی مونث اسم انیس هستش... که نام حضرت زهراست.. روایتهای زیادی هست که ائمه و پیامبر به خیلی ها تذکر میدادند که اسمشون رو عوض کنند چون باب دین و مسلنان نبود اما الان جنگ بر سر اینه که اسمی بزارن که تو فامیل تک باشه.......... یه عده بی نمک میزنن به این باب که ما ایرانیها باید اصیل باشیم این اسمهای عربی چیه..شما اصالتتونو از دست دادین اسم پسرشون رو میزارن هخامنش.... آخه قربونت برم هخامنش اسم یه قوم بوده چی به اصالت من... یه عده شور شور میزنن که اسم دایه ی فلان امام فلان چیز بوده وبجای اسم امام اسم اونو میزارن یااسم فلان امام به زبان یونانی از اسمهای عجیب غریب هم که هرچه بگیم کم گفتیم....
مامان کوچولو
26 اردیبهشت 92 19:11
سلام

من هنوز باردارم اما از خیلی وقت پیش ها تصمیم داشتم اسمی باشه با معنی زیبا و اسمی باشه که در آینده بچم دچار مشکل نشه با اون اسم
در عین حال زیبا و خوب هم باشه

اگه بچم دختر شد میزارم ریحانه
و اگر پسر شد میزارم امیر حسین

سلام بسیار عالی!
مادر کوثر
26 اردیبهشت 92 22:26
سلام
با تشکر از دعوت شما
قبل از اینکه تصمیمی بگیرم برای بارداری اسم کوثر رو دوست داشتم. چون هم قرآنی هست و هم منو به یاد خانوم فاطمه زهرا مینداخت و دوست داشتم دخترم محب اهل بیت و پیرو بانو فاطمه زهرا باشه

سلام ان شالله همینطور خواهد بود
عمو روحانی
27 اردیبهشت 92 0:00
سلام وسپاس از شما
این لینکها رو مطالعه کنید کاملا توضیحاتی رو درج کردیم
http://porsemanekoodak.niniweblog.com/post78.php

porsemanekoodak.niniweblog.com/post147.php

http://porsemanekoodak.niniweblog.com/post20.php

سلام متشکر
زهرا(✿◠‿◠)
27 اردیبهشت 92 0:19
سلام...
ممنون از دعوتتون....کار جالب و مفیدیه!
من این اسم و انتخاب کردم و همسرم هم با تموم ذوق پذیرا شد!
امیدوارم پسرمون شایسته ی این اسم باشه!
اعتقاد ما بر این بود که غیر از اسم ائمه نذاریم!
بین چن تا اسم معروف که همه میذارن مونده بودیم...
محمد حسین...محمد مهدی و....
ولی نمی دونم یه روز چطور شد که این اسم به دلم افتاد!!
پیش خودم گفتم! مدتهاست کسی اسم صادق نمیذاره!
همه ی ائمه واسمون عزیزن....باید اسم همشون زنده باشه!
محمد هم که دیگه گل اسمه!
نمیشد اسم به این قشنگی رو به نام محمد تبرک نکنیم!
بعدها دیدم تولد محمد صادقمون چن روز قبل از شهادت امام صادقه!
دعا کنین پسرم لایق این اسم باشه!

سلام ان شالله
حسنا
27 اردیبهشت 92 0:25
ممنون از دعوتت پست جالبی گذاشتی مرسی اسم ایلیا را خودم انخاب کردم چون دوست داشتم مذهبی باشه والبته تکراری هم تو فامیل نباشه ان شالله خود حضرت علی (ع)نگه دار تمام کوچولوها باشه
در ضمن تصمیم دارم اسم دخترم که اینده خدا بهم بده بذارم زهرا خانم والبته شایدم فاطیما گفتم بگم که رزو داشته باشم کسی دیگه نذاره همسرم عاشق اسم میکائیل هست شایدم اسم پسملم بذاریم می دونی خوب ما نیست تو تربیت بچه خیلی موفق هستیم بچه زیاد می خواهیم

ان شالله موفق باشید
سمانه
27 اردیبهشت 92 0:57
اسم پسر گلم علی چون من و همسرم عاشق این اسم هستیم و پسر گلم 2 روز قبل از شهادت حضرت زهرا به دنیا اومد همین شد که اسم علی رو براش انتخاب کردیم،همیشه دوست دارم اسم هر چی که باشه حتما معنی قشنگی داشته باشه این از همه چیز مهمتره عزیزان

علی(ع) نگهدارش!
سپیده از وبلاگ "کودک من"
27 اردیبهشت 92 0:57
سلام. شب شهادت حضرت فاطمه بود که شوهرم گفت اگه بچمون دختر بود اسمش رو می زاریم ساجده تا هم یکی از القاب حضرت فاطمه باشه و هم با اسم من هم خوانی داشته باشه

سلام خدا حفظش کنه!
امیر حسین و مامانش
27 اردیبهشت 92 2:09
سلام عزیزم
ممنونم که از من پرسیدی
به این علت بود که با توسل به امام حسین و مادرشون فاطمه زهرا من امیر حسین رو دارم و هدیه منو امام حسین اول ماه محرم داد برا همین اسمش شد امیر حسین نام خود امام حسین و پدر عزیزشون اما علی

سلام چه دیدگاه زیبایی!
مامی امیرین
27 اردیبهشت 92 11:17
دعوتتون از یکی از دوستان برام جالب بود و بدون دعوت اومدم.

من از اول عاشق امام حسین بودم و همیشه میگفتم اگه پسری داشته باشم اسمشو حتما امیرحسین میزارم و وقتی تولد امام حسین پسرم به دنیا اومد منم هیچ اسمی زیباتر از این براش پیدا نکردم.الانم با صدا کردنش یه حس خوب و نابی بهم دست میده و اسم پسر دومم امیرعلی گذاشتیم.خوشحالم از اینکه نامهایی رو هر روز به زبونم میارم که خانم حضرت فاطمه میاوردبه نظرم هیچ اسمی زیباتر و قشنگ و تر و ماندگار تر از اسمهای اهل بیت نیست.!!!باشد که صاحبان اسمشون نگهدارشون باشن و به راه راست هدایتشون کنن.

خوش آمدید دعوت عمومی است! ان شالله

فاطمه
27 اردیبهشت 92 11:48
زیبا تر از نام "علی" در عالم نیست و نبوده.
هم من و هم همسرم عاشق ائمه علیهم السلام و همینطور حضرت علی (ع) و نام زیبای امیرعلی بودیم.
من هم زیباترین اسم را برای فرزندم برگزیدم تا راهی باشه برای سعادت و عاقبت بخیریش.
خداوند امیرعلی رو در ماه پر برکت و عظیم الشان "رجب" در درونم نهاد و همینطور در روز اول ماه مبارک رمضان متوجه حضورش در وجودم شدم.چهار ماه بعد هم در یک قرعه کشی عازم نجف و عتبات عالیات شدیم.اینها بهترین دلایلمان بود برای انتخاب نام زیبای آن حضرت بروی فرزندم.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در ضمن با نظرات بجا و صحیح "جوهر" و "محبوبه" موافقم.احسنتتتتتتتتتت.

خداوند بهتربن خیر رو نصیبتون کنه!
عاشقان مهدی(ع)
27 اردیبهشت 92 13:10
سلام.ممنون بابت مطلبی که گذاشتی.من هنوز بچه ندارم اما خیلی دوست دارم زمانیکه بچه دار میشم اسم ائمه رو براش بذلرم.واقعا از بعضی اسمای مزخرفی که امروزه مردم روی بچه هاشون میزارن متحیرم.فکر میکنن اگه اسم بچشون خارجی یا قلمبه سلمبه باشه خیلی باکلاسه!
خسته نباشی همراه

سلام متشکر، موفق باشید!
مامان تسنيم سادات
27 اردیبهشت 92 13:17
عزيزم دوره آخره الزمان كه مى گن همينه ...


اللهم عجل لولیک الفرج!
مامان محمد و ساقی
27 اردیبهشت 92 14:48
سلام
من اسم پدرشوهر شهیدم رو روی پسرم گذاشتم تا نام و یادش در دلمون پابرجا باشه و دلاوریها و ایثاری که او در راه وطن ما انجام داد بتونه الگوی بزرگی برای پسرم محمد باشه.
اسم دخترم رو به شکل سقا در قرآن دیدم و نذری که دارم برای او اینه که در یک روزی و یک شرایطی دخترم ساقی سقای تشنه لبان باشه.
در صورتی که عده ای کوته نظر وقتی به دیدن من و ساقی اومدند گفتند ما انتظار دیگری از تو برای گذاشتن اسم دختر داشتیم .
انتخاب اسم بر عهده ی پدر و مادر.اسامی ایرانی هم در بین اعراب رواج داشته.و ایرانیهای دلیر در همه جای تاریخ قرار گرفتند.
و اسامی آنها درخشیده است.

سلام نیت همیشه مهمه و رضایت پروزدگار در نیت خیره!
موفق باشید
مامان ثنا
27 اردیبهشت 92 15:05
سلام.اسم دختر من ثنا هستش.
من اين اسم رو دوس دارم چون كوتاه و با معنيه.حمد وستايش خدا.
البته اميدوارم خدا بهم كمك كنه تا درست تربيتش كنم كه شكرگذار خدا باشه.

سلام ان شالله!
fatemehoora
27 اردیبهشت 92 15:36
سلام
به نظرمن برای یک بچه شیعه قشنگ ترین اسم ها محمد و حسینه . اسماءمقدس دیگه هم خوبن ولی این نظر منه .به خاطر همین اسم پسرم رو گذاشتم محمدحسین

سلام خداوند بهترین خیر رو نصیبتون کنه!
مامان تسنيم سادات
27 اردیبهشت 92 15:41
عزيزم خصوصى دارى
مامان روانشناس
27 اردیبهشت 92 16:47
خصوصی
مامان تسنيم سادات
27 اردیبهشت 92 18:16
ببخشيد ولى بازم خصوصى
مامان علی اکبر
27 اردیبهشت 92 18:44
سلام
من و همسرم با توجه به این حدیث:
امام حسین علیه السلام فرمودند:اگر صد فرزند داشتم،دوست می داشتم که همه ی آنها را علی بنامم.
تصمیم گرفتیم که اسم پسرمون رو"علی" بزاریم ولی از اونجایی که هم دایی و هم عموی او علی نام داشتن؛تصمیم بر این شد که نام پسرمون رو "علی اکبر" بزاریم تا انشاالله حضرت علی اکبر پسر امام حسین علیه السلام الگوی پسرمون باشه.
و همچون علی اکبر امام حسین روزی در رکاب امامون شهید بشه....
(یک نکته جالب:اسم هر کس هم باید معنای خوبی داشته باشد و هم مُسَمّای خوبی؛معنای خوب داشتن به جهت تاثیر مثبت بر روان خود فرد است و مُسَمّای خوب داشتن هم،برای این است که بتواند در زندگی الگوی مناسبی داشته باشد.)

سلام، ان شالله، ممنون از این نکته بجا!
مامان معصومه
27 اردیبهشت 92 23:00
سال 89 بعد از اینکه از زیارت پر برکت امام رضا برگشتیم متوجه شدیم که خدا یه فرشته از فرشته هاشو به ما بخشیده و چون ما یه نی نی رو قبل این از دست داده بودیم نذر امام رضا کردیم که این نی نی رو برامون حفظ کنه ...
البته من روز تولدم به پابوسی امام رضا رفتم و همون جا از ایشون خواسته بودم اگه قراره خدا به ما فرزندی عطا کنه سالم باشه و کادویی تولدم رو از امام گرفتم....
معصومه نامیدمش تا تشکری کرده باشم از بزرگواری برادرش...
عاشق اسمشیم و بانوی اسمش را میستاییم

ان شالله همیشه معصومه باشد!
بابای محمدسجاد
28 اردیبهشت 92 0:48
سلام
واقعا موضوع جالبی انتخاب کردید.
من همیشه دوست داشتم نام علی رو برای فرزند پسرم انتخاب کنم ولی خانمی موافق نبود چراکه این نام در خانواده تکراری بود!!
خانمی دوست داشت اسم فرزندامان تکراری نباشد و من اصرار داشتم که حتما از اسماء و القاب اهل بیت باشد. پس به پیشنهاد خودش سراغ امامانی رفتیم که نام آنها در بین ما شیعیان غریب تر بود. اینطوری هم بهترین نام رو انتخاب می کردیم و هم اینکه دیگر بهانه تکراری بودن در خانواده وجود نداشت!
محمدسجاد نامی بود که به دل هر دو ما نشست و جالب اینکه زمانی که تصمیم گرفتیم این نام را برای فرزند دلبندمان انتخاب کنیم زمان تولدش دقیقا 12 محرم یعنی روز شهادت آن امام همام شد.

سلام، امام سجاد(ع) نگهدارش!
مامان سيد محمد سپهر
28 اردیبهشت 92 8:46
حتما عزيزم مي يام پيشتون ..... فكر كنم سال سوم راهنمايي بودم دبير ادبياتي داشتيم به اسم خانم تهراني...خانم تهراني ما سه تا پسر داشت..محمد صدرا، محمد سپهر و محمد سهيل..هميشه از شيطنت ها و فهميدگي هاي محمد سپهر مي گفت..اينكه هم بازيگوشه هم به وقتش خوب مي فهمه نمي دونم يه جورايي عاشق اين اسم شدم....تا اينكه باردار شدم و از همون اول به همسري گفتم بچه را به اسم محمد سپهر صدا بزن....تا نه ماهگي نمي دونستم جنسيت بچه چيه ؟فقط مطمئن بودم كه پسره ....سپهر يعني آسمون و محمد سپهر يعني محمد آسموني ..البته من محمد سپهر را همون محمد سپهر صدا مي كنم گاهي محمد جان و گاهي سيد كوچولو....توي مهد هم تاكيد كردم همين طوري صداش بزنن.بماند كه پدر خودم هم محمده و بچه خواهرم..محمد سجاده..."محمد"اسم قشنگيه......
جاداره بابت اين پست زيبا ازتون تشكر كنم

خدا حفظتون کنه!
عمو روحانی
28 اردیبهشت 92 12:13
سلام.ممنون از توجه شما
من خدمت رسیدم پاسخ بدهم ولی شما پست رو بسته بودید ونمیشد پاسخ داد
این هم نظر :
انتخاب نام برای فرزند یکی از هیجان انگیزترین فعالیت ها قبل از تولد نوزاد است. از این گذشته یکی از مهمترین تصمیمات شما هم هست. عوامل زیادی در این تصمیم نقش دارند. در این نوشتار به نکاتی که می تواند برای انتخاب نام فرزندتان کمکتان کند اشاره می کنیم.

ابتدا لازم است بدانید خداوند نخستین بشر را آفرید و او را «آدم» نام نهاد و همسری برایش برگزید و او را «حوا» خواند. خداوند حتی برای عده‌ای از برگزیدگانش نیز از قبل نامی برگزیده و سال‌ها پیش از تولدشان، اسم آنها را بر سر زبان‌ها جاری ساخته است.

از این رو است که نامگذاری در روایات ما بسیار جدی و پر اهمیت تلقی شده است.

اولین عنایت به فرزند:

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) فرمودند : اولین بخشش و عنایت شما به فرزندانتان، انتخاب نام نیکو می باشد. (1)

قال علی (علیه السلام) : وَ حَقُّ الوَلِدِ اَن یُحسِنَ اِسمِهُ و یُحسِنَ اَدَبَهُ و یُعَلِّمَهُ القُرانَ (2)

و حق فرزند بر پدر این است که نام نیکو برای او برگزیند و ادبش را نیکو سازد و قرآن به او بیاموزد.

انتخاب نام قبل از تولد :

در فقه الرضا توصیه شده است:

” هرگاه پیش از تولد نامی برای فرزند تعیین نکرده اید ، حتماً تا روز هفتم نامی مناسب انتخاب کنید.”

تاثیر نام برفرزند :

یکی از تأثیرات نام خوب آن است که انسان سعی می‌کند آنچنان که صاحب اصلی نام دارای خصلت‌های خوب است، او نیز آنها را اکتساب کند و می‌کوشد تا حد امکان از حیثیت آن نام خوب محافظت کند و از برکات آن بهره‌مند شود.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: «همیشه برکات خداوند بر اهل خانه‌ای که یک نام از اسامی پیامبران در آن باشد، نازل خواهد گشت.»

پس نام ، بر اثر تکرار و القا در شکل گیری شخصیت و رفتار انسان تأثیر شگرفی دارد و چه بسا نام و عنوان بر یک شخص ، شهر ، ملت ، کوچه و خیابان به نوعی همسان سازی منجر شود.

سیره رسول خدا چه بود:

رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) نام هایی زیبا و با مسّمی همچون حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) را انتخاب فرمودند و حتی جنین حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) را پیش از ولادت ” محسن ” نامیدند.

انتخاب نام مناسب برای فرزندان ، شناسنامه فرهنگی – اعتقادی پدر و مادر است. نام نیکوی فرزند گواه سلیقه ی سالم خانواده و دور اندیشی و سلامت و حسن انتخاب آنان است.

بهتر است بدانیم که با نهادن اسامی نیک و زیبا بر روی فرزندان خویش که جگر گوشه‌های ما هستند و دوست نداریم هیچ خاری بر پای آنها بنشیند، کرامت انسانی آنان را حفظ کرده‌ایم و فروغی روشن را در آسمان ضمیرش به ودیعت نهاده‌ایم. هر گاه کودکی پا به این دنیای خاکی می‌گذارد، همان طور که دوست داریم ساختمان بدنی سالم و بدون نقصی داشته باشد، همچنین بایسته است که نام نیکی نیز داشته باشد.

اما یادتون باشه افراد به تناسب درک وفهم ومیزان تقیدات وآگاهی های درونی دینی و غیر دینی خودشون نیکو بودن رو تعریف میکنن
مثل اینکه کلمه فرزند زیبا ، زن زیبا و.. از دیدگاه هر کسی تعریف خاصی داره لذا اگر کسی هم خلاف موضع دینی موضع گیری کرد خیلی ناراحت نباشید چون اون نمیتونه درک کنه که واقعا نام نیک وتاثیر نام نیک چیست . درخانه اگر کس است یک حرف بس است
اگه کسی بخواد عمل کنه همون یک رواتی که از پیامبر عرض کردم کافیه برای کسی که بخواد حرف گوش بده و.عمل کنه ضمن اینکه آمار ثبت احوال هرسال مشخص میکنه که میزان توجهمردم به اسامی خوب و مذهبی چقدر است
اما برخی از افراد که فکر میکنن پیامبر فقط پیامبر اعراب بوده لذا نامهای عربی و.. رو موضع میگیرن
در حالی که دین اسلام یک دین جهانی است و با کلمات یا ایها الناس ،یا ایها الذین آمنو ...شروع میشه و معنی اون اینه که جهانی است و ربطی به عرب و عجم ندارد
از برخی عالم نما ویا روانشناس نما هم خیلی تعجب نکنید وناراحت نشید


سلام متشکر از توجهتون، این نکته که فرمودید بسیار بجا و قابل تاکیده! ؛
انتخاب نام مناسب برای فرزندان ، شناسنامه فرهنگی – اعتقادی پدر و مادر است. نام نیکوی فرزند گواه سلیقه ی سالم خانواده و دور اندیشی و سلامت و حسن انتخاب آنان است.
این که بعضی افراد این نام های مبارک را با لفظ عربی خطاب می کنند و در برابر آن موضع می گیرند واقعا جای تاسف دارد!!!
امیدوارم با این سخنان ارزشمند عمو روحانی گرامی رفع شبه از ذهن همه ی افراد شرکت کننده در بحث و بقیه شده باشد.
دخمـــلی شکلکــــــــــــ
28 اردیبهشت 92 12:14
سلام عزیزم
عمو روحانی به دعوت من اومده بودن تو بحث که دیدن بسته است اون نظر رو داده منم آوردمش اینجا که شما داشه باشین

سلام خانوم متشکرم
مامان ریحانه
28 اردیبهشت 92 14:06
سلام ممنون که از من دعوت کردید.
یکی از مهمترین حقوقی که فرزند بر پدر و مادر دارد انتخاب نام نیکوست ما دوست داشتیم با این کار علاوه بر انتخاب یک نام با مسما و زیبا فرزندمان، حضرت فاطمه(س) را الگوی زندگی خور قرار دهد انشاالله.
به همین دلیل یکی از القاب آن حضرت را برایش انتخاب کردیم "عارفه السادات"
زنى را كه داراى شناختى نيكو از معارف حقه باشد، عارفه گويند.
از طرفی من و همسرم قبل از انتخاب این اسم هم در نظر داشتیم اسمی از القاب ائمه اطهار انتخاب کنیم چون فرزندمان از نسل سادات است و معتقدیم هر اسمی برازنده این خاندان نیست.

سلام، احسنت به این نگرش!
مامان نرگس
28 اردیبهشت 92 16:34
سلام من مامان نرگس هستم
من همیشه خیلی دوست داشتم نام مذهبی برای فرزندم انتخاب کنم تا آن اسم هم روی اخلاق -رفتار و زندگی فرزندم تاثیر بذاره .اسم خودم فاطمه است اسم زهرا رو خیلی دوست داشتم که اسم عمه دخترم است زینب و رقیه و نرگس و ثنا رو گذاشتیم لای قرآن که اسم نرگس بالا اومد.
البته دخترم عصر روز جمعه، موقع اذان مغرب به دنیا اومد که بی مناسبت با اسمش نبود.

سلام، خداوند یاورش!
lv[hk
29 اردیبهشت 92 9:32
ما هم نام علی را انتخاب کردیم...باشد که فرزندمان رهرو سالم امام هم نامش باشد.
یک علمی هست به نام علم اسامی و لغات که میگه قرار گرفتن هر حرفی در کنار حرف دیگه و گذاشتن اون نام روی انسانها و حتی چیزهای دیگه باعث یک نوع اثر گذاری خاص میشه.
من به شخصه معتقدم نام همه ائمه رو خود خدا گذاشته پس بهترین نام و بهترین اثرات ناشی از نام از همین اسامیه .

ان شالله
مامان ضحی
29 اردیبهشت 92 14:27
سلام خانوم واقعا جالبه همه نظرات رو خوندم همه عالی بود.
اسم دخترمو ضحی گذاشتم به معنی روشنایی سپیده دم و واقعا ازش لذت میبرم و این اسم انتخاب خودمو مامانم بودش که البته همسر م هم موافقت کرد. و اسم دخترم باعث افتخارمه.
برای همین پست ثابت وبلاگش رو معنی سوره ضحی گذاشتم.
دعوت میکنم از همه دوستان حتما این پست رو بخونند. با تشکر موفق باشید.

سلام، بسیار عالی، عاقبت بخیر شوید!
مامان امیر مهدی (سوده)
29 اردیبهشت 92 17:23
سلام دوست گرامی چه سوال زیبایی را مطرح کردیدبعد از ازدواج با همسرم چون عضو تکیه محبان المهدی بود شبهای جمعه برای دعای کمیل به تکیه میرفتیم و بیرون تکیه ابخوری بود با تمثال حضرت ابوالفضل وقتی یک شب نگاهم به این عکس زیبا افتاد به دلم افتاد خدا به من و همسرم فرزند پسری عنایت خواهد کرد .وقتی من و همسرم برای ماه عسل به جمکران رفتیم همسرم اسم امیر مهدی را انجا انتخاب کرد که اگر روزی فرزندی داشته باشیم اسمش را امیرمهدی بگذارد و من بلافاصله قبول کردم و دو ماه بعد قلب فرزندم در وجود من شروع به تپیدن کرد....و هر زمان اسم پسرم را صدا میزنم واقعا لذت میبر م مخصوصا که امام زمان زنده هستند و من همیشه از خدا خواسته ام که پسرم جزو ملازمین رکاب امام زمان باشدانشاالله .من عاشق اسم پسرم هستم و از همسرم ممنونم به خاطر اسم زیبا و پرمعنایش.امیر مهدی....

سلام، ان شالله، خداوند همه ی پدر و مادرهای پیرو ائمه (ع) را خیر فراوان عطا کند
مامان سارا
29 اردیبهشت 92 18:12
سلام تشکر از این کار نیک شما و بازدید از وب ما
علت انتخاب نام کوثر برای فرزندم به دلیل خوابی بود که دیدم در اصل من و پدرش این نام رو انتخاب نکردیم چون من خوابی دیدم و در خواب من امام رضا این نام را برای کودک من برگزید چون به من امر به خواندن سوره کوثر کرد ما این نام را انتخاب کردیم

سلام، به به از این سعادت!
حانیه
30 اردیبهشت 92 11:10
سلام.
من و همسر انتخاب اسم برامون خیلی سخت بود. چندتا پست هم در این باره نوشتم...
میخواستیم قرآنی یا مذهبی باشه و چون اطرافیان اسامی ائمه رو گذاشته بودند برای تکراری نشدنش دنبال اسامی قرآنی بودیم..
خودم چندتا معیار داشتم:
1- به خاطر طولانی بودن فامیل، ترکیبی نباشد
2- حرف سین توش باشه . صرفا چون دوست داشتم آوای سین رو .
3- معنای خوبی داشته باشه .
4- لفظ "جون" بهش بیاد .
که تایید شد :
سبحان جون

سلام بسیار عالی!خدا نگهدارش
زهرا(✿◠‿◠)
31 اردیبهشت 92 20:14
از خوندن کامنتا لذت میبرم!
پست موفقی دارین!
بهتون تبریک میگم!
چقد همه راحت و خوب و بی غل و غش میان و از انتخاب اسم جگر گوشه شون میگن!

و همچنین تشکر از کامنت قشنگ و پربار عمو روحانی...

متشکرم، باید از همه تشکرکنم
مامان علی اکبر
31 اردیبهشت 92 20:47
سلام عزیزم
لینکت کردم

سلام متشکر،شما هم بزودی لینک می شوید
♥●•٠·˙عارفه مامان فاطمه حلما جون♥●•٠·˙
1 خرداد 92 0:27
من اسم فاطمه حلما رو انتخاب کردم
حلما از القاب حضرت زینب به معنای صبور است
و معنای کل اسم:فاطمه ی صبور
میشود
اسم حلما کمتر استفاده شده و جذابیت دارد

بله، بسیار اسم قشنگیه
مامان تسنيم سادات
3 خرداد 92 15:18
زيبايى هر سرنوشت است اگر الگو شود عالم بهشت است على زيباترين نام جهان است على ذكر لب صاحب زمان است ميلاد فرخنده حضرت على (ع) مبارك باد
مامان عليرضا و حسين
5 خرداد 92 5:16
بنا به تقدير قرار شده بود حسينم را در يکي از شهرهاي اروپا به دنيا بياورم. جايي که تعداد مسلمانهايش کم بودند چه برسد به شيعه. هيچ اجتماع و مراسمي هم از شيعيان برپا نمي شد. اولين محرمي که آنجا بودم و باردار بودم دلم براي شنيدن اسم حسين لک زده بود. براي يک پرچم سياه. براي يک روضه‌ي غير ديجيتال و لساني. آن موقع هنوز نمي دانستم که کودک توي وجودم پسر است يا دختر. گذشت. نزديکي هاي به دنيا آمدن پسرم بود و ما هنوز بين اسم طه و حسين مردد بوديم. روزي اتفاقي تنها دوست شيعه ام را توي اتوبوس ديدم. از اسم پسرم پرسيد. ترديدم را گفتم. اشک توي چشمانش جمع شد و به وضوح لرزيد.
_يعني دلت مي ياد که اسم بچه ات رو حسين نذاري؟
دلم لرزيد. همانجا توي اتوبوس حسينم را صدا زدم. در آن کنج حسين نشناس دنيا.

امام حسین نگهدارش!
آسمان
26 خرداد 92 16:49
سلام
ما اسم گل پسرمونو گذاشتیم محمد صالح
به چند دلیل:
محمد نام پیامبر (ص) وحضرت حجت (عج) هست و پیامبر فرمودن فقر داخل خانه ای نمیشه که نام محمد و فاطمه در اون باشه.
صالح هم برای اینکه ان شاء الله عبد صالح خدا و فرزند صالحی برای ما باشه و منتظر صالح امام زمانمون...

سلام، ان شالله
بابای حسین
1 تیر 92 0:10
آبروی ما بود از آبرویت یا حسین
افتخار ما بود نام نکویت یا حسین
سلام و درود بر شما و این کار نیک و پسندیده تان.
من بابای حسین هستم حسین ماه تمام من 4 سال و یک ماهشه . من و مامانش بدلیل شدت علاقمون به آزاده مرد بزرگ تاریخ اسم تنها بچه مان را حسین گذاشتیم . البتّه این انتخاب در شب لیلة الرغائب صورت گرفت که آرزوی بچه دار شدن تنها رؤیای زندگی من و همسرم بود که با نام حسین آرزویش کردیم .
هر بار که نام زیبایش را می بریم کاممان شیرین می شود و به جرأت می گویم این انتخاب بهترین انتخاب من و همسرم بوده است .به امید شادی دل تموم نوگلان این سرزمین
.
و به شکرانه ماه تمام من حسین از خدا می خواهم به اونایی که نی نی دار نمیشن یه نی نی سالم و صالح روزی فرماید .

سلام الهی آمین
مامان سبا ازمشهد
19 تیر 92 18:09
ما نام سبا رو برای دخترمون انتخاب کردیم چون سی و چهارمین سوره قران کریم هست. مختلفی دارد. شهر علم و تقوا-انسان-کبوتر-سحر

خدا حفظش کنه
مامان مهدیس جون
27 تیر 92 17:58
سلام.من 2ماهه باردار بودم که رفتیم خرم حضرت معصومه.اونجا از حضرت معصومه خواستم که دعاگوی من و بچم باشه.که اگر دختر دار شدم مونس رفیق و شفیق دخترم باشه.و چون اسم ایرانی دوست داشتم اسم دخترم رو گذاشتم مهدیس یعنی شبیه ماه.و امیدوارم که حضرت معصومه یه نیم نگاهی به من و دخترم بندازه تا از صالحان باشیم.
اگه مارو لینک کنید خوشحال می شیم.

سلام خدا حفظش کنه، ان شالله!
حتما با کمال میل!